Magazyn, w ujęciu ogólnym, to nieodłączny element rozwiniętej gospodarki. Przy intensywnym obrocie towarami jest niezbędny do zachowania jego ciągłości, przepustowości. Obecność magazynu wspiera także dynamiczny rozwój nowoczesnego systemu ekonomicznego. Jest częścią, bardzo istotną częścią, jego krwioobiegu.
Dziś trudno wyobrazić sobie gospodarkę, w której producenci, dystrybutorzy, odbiorcy końcowi czy podwykonawcy, nie mają możliwości ciągłego korzystania z usług wynajmu powierzchni magazynowych.
Dlatego też posiadanie magazynu dla siebie lub w celach wynajmu jego powierzchni, może być naprawdę intratnym biznesem. Kluczowe jest to słowo: może. Ale nie musi. Jakie warunki trzeba spełnić?
Lokalizacja jako pierwszy, najważniejszy i niepomijalny czynnik
To, gdzie magazyn jest usytuowany, w sensie geograficznym, jest najważniejsze. Łatwo można sobie wyobrazić budowę bardzo funkcjonalnego magazynu, na dobrze uzbrojonym terenie, w sprzyjającym otoczeniu prawnym, ale z dala od linii transportowych. Nawet najlepiej zorganizowany, z logistycznego punktu widzenia, będzie niewypałem. A co za tym idzie: pozostanie nieuzasadniony ekonomicznie.
Dlatego też tak ważne jest usytuowanie magazynu w miejscu, w którym będzie przydatny, a co za tym idzie – pożądany. Oczywiście jest tu jeden wyjątek: kiedy wybrana działalność gospodarcza potrzebuje miejsca przechowywania wybranych dóbr, przygotowania ich do dystrybucji, czy po prostu długoterminowego składania – można taki magazyn wybudować dla siebie w dowolnym, wygodnym miejscu. W innym wypadku należy wykonać staranne rozpoznanie potrzeb rynku pod kątem położenia obiektu tego przeznaczenia.
Oczywiście najlepsze geograficznie lokalizacje często bywają już wykorzystywane. Czy to oznacza brak miejsca dla nowych obiektów?
Czy inni zrobią miejsce na nowy magazyn?
Najlepsze miejsca na utworzenie magazynu, czy to do obsługi wielu firm, czy dla jednej (w przypadku wynajmowania magazynu dla dużej korporacji) często bywają już intensywnie wykorzystywane. Dobrym przykładem jest zbieg dwóch głównych autostrad centralnej Polski: A1 oraz A2. W okolicy węzła Stryków, także tej dalszej, tj. oddalonej o nawet kilkadziesiąt kilometrów, istnieje sporo magazynów. Są one intensywnie wykorzystywane. Czy w takich warunkach biznesowych otwarcie własnego magazynu ma sens?
Wszystko zależy od potrzeb. Nawet najbardziej zurbanizowane rejony potrzebują nowej przestrzeni. Uprzemysłowione zagłębie produkcyjne może wymagać postawienia nowych fabryk i montowni. Tak samo bywa z węzłami komunikacyjnymi. Nie ma jasno postawionej granicy, gdzie można wybudować określoną liczbę magazynów i ani jednego więcej. Ale decydujący niech będzie po prostu rynek. Naprawdę warto wykonać jak najwięcej w celu jego zbadania. Pomocne będą porady, które znaleźć można pod tym adresem: https://www.grupalukasiuk.pl/baza-wiedzy/na-jakiej-dzialce-mozna-postawic-hale/. Nie zaszkodzi wykorzystać swoich kontaktów, nie ograniczając się do oficjalnych metod badania zapotrzebowania, oczywiście wyłącznie w zakresie określonym prawem. Każda informacja może okazać się decydująca.
Sporo zależeć może nie tylko od warunków ogólnych. Najbardziej istotna może okazać się, przykładowo, decyzja dużego podmiotu gospodarczego, szukającego dróg ekspansji na nowe regiony. Kto wie, może dotychczasowa baza magazynowa będzie dla niego niewystarczająca? Wtedy nowy magazyn, specjalnie dostosowany do specyfiki branży może okazać się strzałem w dziesiątkę!
Czy magazyn można wybudować wszędzie?
Szukając miejsca na tego typu inwestycję łatwo zapomnieć, że istnieją plany zagospodarowania przestrzennego oraz inne regulacje – na poziomie krajowym oraz lokalne. Warto więc pamiętać, że nie postawi się magazynu w miejscu przeznaczonym na zabudowę mieszkaniową – jednorodzinną. W końcu kto chciałby mieć za sąsiada ogromny, bezduszny magazyn? Czy są osoby, które ucieszą się z dziesiątek przejeżdżających w okolicy TIR’ów? Oczywiście, że nie.
Lokalizacja powinna mieć przeznaczenie na tego typu działalność. Jeśli nie zostało to ustalone, to należy wystąpić do miejscowego urzędu o wydanie stosownych decyzji. Proces taki może trwać – nie tylko miesiącami, ale nawet latami. Między innymi z tego powodu uważa się, że budowa magazynu to inwestycja prawdziwie długoterminowa.
Ważne jest też uzbrojenie działki. Oczywiście nie ma to żadnego powiązania z tematami militarnymi. Chodzi przede wszystkim o dostęp do drogi, mediów (w tym wody, prądu, najlepiej także kanalizacji). Ale nawet najlepiej przygotowane miejsce nie nada się na tego typu działalność, jeśli na przykład znajduje się w rejonie podmokłym, bagiennym. W takim wypadku duże obciążenie (ze strony samego budynku, ale także pojazdów, maszyn) może być skuteczną barierą dla budowy. Nie warto więc inwestować w teren, który dla magazynu będzie niewłaściwym miejscem.
Drogi i zakazy – nie wszędzie da się dojechać
O tym może zapomnieć nawet najlepszy fachowiec. Świetnie zlokalizowany i dobrze wyposażony magazyn, na idealnej działce, może spotkać jeszcze jedną przeszkodę – brak możliwości dojazdu mocno obciążonych pojazdów. Czy można to przeoczyć na etapie budowy? Teoretycznie nie, ale praktyka pokazuje, że nie jest to niemożliwe. Można znaleźć się w sytuacji, kiedy kierowca ciężarówki z towarem, ważącej nawet kilkadziesiąt ton, zobaczy znak zakazu przejazdu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 6, 10 czy 12 ton. Pół biedy, jeśli można zrobić objazd. A co, jeśli nie jest to możliwe? Dlatego solidne zbadanie nawet tak nieintuicyjnych zagadnień jest jak najbardziej konieczne.