19-08-2013
dodano przez admin

Aktualnie mamy do czynienia rynkiem o wysokiej konkurencyjności, dlatego też przedsiębiorstwa nie tylko starają się wymyślać coraz to bardziej innowacyjne produkty, ale także opierają swą przewagę konkurencyjną na działaniach marketingowych oraz logistycznych. Zaobserwowano, że od początku 2013 roku firmy przywiązują zdecydowanie coraz większą uwagę na ilość oraz położenie geograficzne swoich magazynów, przy czym powinno ono w największym stopniu usprawnić proces dystrybucji towarów do docelowego klienta.

Rozmieszczenie powierzchni magazynowej ma największe znaczenie dla przedsiębiorstw z sektora FMCG (fast-movement-consumer-googs). Albowiem w tej właśnie branży zlokalizowanie parków logistycznych może mieć zauważalny wpływ na długość czasu dostawy towaru, licząc od chwili złożenia konkretnego zamówienia do momentu jego otrzymania przez klienta. Przy czym najbardziej optymalny czas tego rodzaju dostawy, który pozwoli na utrzymanie przewagi konkurencyjnej to maksymalnie dwie godziny. Z tego też właśnie względu w 2013 roku rozpoznawalny jest trend wynajmowania mniejszych powierzchni magazynowej, ale w kliku najistotniejszych lokalizacjach. Natomiast firmy, które nie mogą sobie na takie rozproszenie pozwolić wybierają takie położenie geograficzne, które jest dla nich ważne z punktu widzenia dystrybucji towarów.

Przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się także na wybór mniej korzystnej pod względem czasu dostawy lokalizacji, na poczet takiej gdzie będzie istniała możliwość znaleźć na rynku pracy najlepiej wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie logistyki, spedycji i transportu. Przy tym w tej kwestii prym wiodą województwo mazowieckie, a w szczególności region Warszawy oraz Centralna Polska i Górny Śląsk. Rozwój w tym zakresie zauważany jest także w okolicach takich miast jak Kraków, Wrocław oraz Poznań.

Niemniej istotną kwestią przy doborze umiejscowienia powierzchni magazynowej, którą przedsiębiorstwo zdecyduje się wynajmować jej okoliczna infrastruktura, dostęp do szlaków komunikacyjnych, linii kolejowych oraz portów lotniczych. W zależności od tego, czy firma będzie potrzebowała jedynie szybkiego dostępu do jej pozostałych centrów dystrybucji, czy też współpracuje z przedsiębiorstwami za granicą, wybranie parku logistycznego będzie miało zupełnie inne „za” oraz „przeciw”.

Współczesne trendy związane z tak dużą ilością czynników przy wyborze powierzchni magazynowej na wynajem ma swoje podłoże w kryzysie gospodarczym, który dosięgnął również przedsiębiorstwa z branży FMCG. Tym samym starają się one obniżać koszty działalności do niezbędnego minimum poszukują także optymalnych rozwiązań w kwestii logistyki i magazynowania towarów. Koszty samego dowozu mają tutaj równie wielkie znaczenie, gdyż z dystrybucji nie można w żaden sposób zrezygnować. Zwiększając jednak liczbę lokalizacji powierzchni magazynowej zostają pomniejszone koszty działalności operacyjnej.